Voor het 750 jarig bestaan van de stad Amersfoort had ik de gelegenheid om deel te nemen in de muzikale viering. Ik componeerde het lied dat als themalied voor de festiviteiten diende en dagelijks op het carillon van de Lange Jan in Amersfoort te horen was.
Daarnaast was er een grootschalige uitvoering op het "Onze Lieve Vrouwen-plein", waar in een muzikale voorstelling de geschiedenis van Amersfoort op ludieke wijze werd verteld.
In 2015 speelde ik op de rijdende vleugel op het culturele festival "de Parade". Hierbij wordt een vleugel op wielen over het festivalterrein getrokken om festivalbezoekers in alle uithoeken van het terrein op een concert te trakteren. Dit jaar speelde ik vrije Bach-improvisaties.
Momenteel bespreek ik de mogelijkheden van een uitbreiding van dit programma in 2016
Ik heb een aantal jaren samengewerkt met de Joodse zangeres Shura Lipovsky en haar begeleid op haar Europese tournees, en de grote internationale Klezmerfestivals in Amsterdam, Londen en Parijs.
Daarnaast hebben we samen een concert gegeven voor het Liza Ferschtman Kamermuziek festival in Delft, dat live werd uitgezonden op radio 4.
Ook was ik pianist in haar concert met "Novaya Shira" in 2011 in het Concertgebouw in Amsterdam
Met Mariejan maakte ik een drietal albums met Jiddische liederen.
Brikele
Klassiek, Eric van ’t Groenewoud:
“Brikele is tijdloos, ontroerend, beeldschoon”
Global Yiddish, Reyzl Kalifowicz, USA:
“I have been playing the Brikele-CD with Mariejan van Oort and Jacques Verheijen on continuous play literally from early morning till past midnight for the last four days: it ‘s that gorgeous….”
Benkshaft
Klassieke zaken, Wim van der Zwan:
“De uitvoering van Mariejan van Oort en Jacques Verheijen heeft het beste van twee werelden: de vanzelfsprekende technische beheersing van de klassiek geschoolde musicus met een gedegen opleiding in liedbegeleiding, en de brille en spontaneïteit van de onbekommerde volksmuzikant..”
Klezmershack, Ari Davidov, USA:
“It ’s simply wonderful, listenable music….
This album is an essential proof that Yiddish music is alive, and essential to the human condition.
Mayn fayfele
Rainlore, Richard Sharma, England:
“It would be hard to imagine a more fitting way to pay tribute to life and work of Mordekhay Gebirtig.”