Zanglessen: Liedinterpretatie

Aan mensen die solo willen zingen bied ik de mogelijkheid om met mij als pianist/begeleider in lesverband te werken aan liederen, die ze graag goed willen kunnen zingen. Mijn invalshoek daarbij is niet zozeer een zangtechnische, maar die van de liedinterpretatie. Hoe verbind je jezelf als interpretator zo integer mogelijk met het materiaal van de componist en tekstschrijver? Waar gaat dit lied over? Wat betekent het voor jou? Welke muzikale en theatrale middelen staan je ter beschikking om de inhoud vorm te geven? Hoe presenteer je jezelf? Hoe communiceer je met je publiek?

 

Hoe is een lied opgebouwd en gestructureerd (muzikale vorm, zinsbouw, frasering, articulatie, interpunctie, motiefmateriaal, tempo, dynamiek, cadans, timing, expressief gebruik van rubato)?

Wat is de emotionele structuur en gelaagdheid van tekst en muziek? Hoe vind je joúw eigen interpretatie? Waar leg je welke emotionele accenten? Welke vrijheden gebruik je daarbij en welke niet? Bijv.: welke ritmische vrijheid gebruik je binnen de gebondenheid aan een metrum, waarom, en met welke functie?

 

Ontsnappen uit het notenbeeld

En dan: hoe kom je los en vrij van “het notenbeeld”? Want de muziék, de ziel van een lied zit meestal áchter de noten; en het notenbeeld is vaak nog een belemmering om bij die ziel te komen en de jouwe ermee te verbinden. Dan wordt dat notenbeeld een gevangenis of een defensiemechanisme, waarachter je jezelf uitstekend verstoppen kunt.

 

Hoe werk je samen?

En dat is dan allemaal nog maar vanuit jezélf gezien. Maar tenzij je a cappella zingt maak je muziek met een of meerdere anderen. En dus: hoe maak je sámen dat lied, of die song? Hoe maak je samen één muzikale textuur, en hoe is de rolverdeling daarin? Waar versterk je elkaar en waar leg je contrasten?

Werk je al met een vaste begeleider? Prima: neem hem of haar mee en in één en dezelfde les komen jullie allebei afzonderlijk en sámen aan bod. Ook begeleiden is een kunst, een kunde.

 

Hoe doorbreek je een ándere klassieke barrière, namelijk die van

de steriele rolverdeling solist – begeleider? Hoe ontwikkel je die, zingend en luisterend, tot een gelijkwaardige dialectische en dia-logische relatie?

 

Extra hulpmiddelen.

In deze lessen werk je met mij als pianist die zijn leven lang solisten begeleid heeft, en ook als componist en arrangeur gewerkt heeft.

Dat geeft mogelijkheden om extra hulpmiddelen in te zetten.

Bijvoorbeeld, als er geen bruikbare karaokeversie van je lied bestaat:

op jouw maat gemaakte inspelingen van de pianobegeleiding,

zodat je thuis of in de auto of waar dan ook kunt oefenen en met

de opname kunt meezingen.

 

En heb je een lied of song, waarvan geen bladmuziek bestaat (of

alleen een melodie) dan kan ik vanuit een geluidsopname bladmu-

ziek maken: een concertant arrangement, of een afgestemd op de pianistieke kwaliteiten van je begeleider.