Improviseren aan de piano

Om deze cursus te kunnen doen, moet de cursist reeds de elementaire beginselen van het pianospel beheersen, en een zekere aanleg tot creatieve muzikaliteit bezitten.

 

Gewerkt wordt aan vrije en themagebonden improvisatietechnieken in de tonale muziek, en het idioomeigene van verschillende muzikale stijlen en stijlperiodes: renaissance, barok, classicisme, romantiek, impressionisme, maar desgewenst ook

jazz, pop en folk: bijvoorbeeld ook Jiddische en Griekse muziek, waarin ik als uitvoerend musicus én componist ook goed thuis ben.

 

De nadruk ligt  in deze cursus op het leren improviseren; daarbij is een zekere theoretische ondersteuning op het gebied van harmonieleer en muzikale vormleer in de meeste gevallen wenselijk, zo niet noodzakelijk. Ook die mogelijkheid wordt geboden, zie de hierna volgende cursus harmonieleer.

Harmonieleer

De cursus harmonieleer is primair bedoeld voor degenen, die zelf tonale muziek willen kunnen componeren of improviseren.

 

De cursist ontwikkelt inzicht in structuur en functies van het tonale systeem (tonica, dominant, subdominant, mediant), de regels voor stemvoering en stemverdubbeling in een 4-stemmige zetting, de akkoordverbindingen, het gebruik van sequensen, tussendominanten, diatonische, chromatische en enharmonische modulatie.

 

Van de cursist wordt verwacht dat hij/zij redelijk uit de voeten kan met een piano, en in ieder geval reeds enigermate vertrouwd is met de elementaire beginselen van de muziektheorie, zoals bijvoorbeeld de akkoordenleer (kennis van de drie- en vierklanken en hun omkeringen). Tevens wordt van de cursist een stevige zelfwerkzaamheid verwacht om thuis opgaven aan de piano of schriftelijk uit te werken: vooral hier is het de oefening, die de kunst baart.

Behalve aan harmonieleer wordt ook aandacht besteed aan muzikale vormleer en, waar nodig, aan instrumentatie/orkestratie.

Begeleiding van Solisten

Het begeleiden van vocale en/of instrumentale solisten is een kunst apart, die weer eens aantoont dat muziek maken, en zeker sámen muziek maken, pas áchter de noten begint.

 

Balans, contrast, dialoog, het samen zoeken naar een harmoniërende (tekst- en muziek)interpretatie, die weet te overtuigen, zijn belangrijke aandachtspunten. 

De begeleider en solist nemen samen deel.

 

Dit onderdeel kent geen cursorische opbouw; het aantal lessen kan sterk variëren, en is mede afhankelijk van de eigen leerbehoeften. Vaak leiden énkele lessen reeds tot opmerkelijke prestatieverbeteringen.

 

Songwriting

De cursus songwriting is speciaal toegesneden op het zelf schrijven van songs/liederen. De cursist brengt eigen materiaal in, en zoekt onder begeleiding naar de voor zijn/haar doel meest geschikte melodische, ritmische en harmonische vormgevingsmogelijkheden.

 

Ook het maken van eigen arrangementen op bestaande melodieën behoort tot de mogelijkheden, waarbij begeleiding kan worden geboden.